höstens stelhet smider

Jag öppnar balkongdörren på glänt. Luften är friskare nu än för bara några dagar sedan. Utanför står mörkret och stampar och rasslar mot löven och in i lägenheten letar sig gnisslet från tågen som ska ta folk till nya minnen att samla i sina fickor. Gardinerna sover. De drömmer om sommaren som varade i en minut men ändå innehöll så mycket: drömmer om alla gånger vi vände tvåsitssoffan ut mot franska balkongen för att få sol men slippa blåst, drömmer om festen när Marlboro Man, Jesus, Kristofer och Thomas var här, en miljon Street Fighter 4-matcher, när jag satt ensam med feber på midsommarafton och firade att jag klarat nyårslöftet med ett glas Jack Daniels, när Pulpa bodde på soffan, drömmer om min finfina reggaeplaylist på Spotify, brorsans skratt och ditt och datt. Det har varit en fin sommar. En sommar att drömma gott om.

"Jag är en kreativ person instängd i en lat kropp just nu".

Så beskrev en god vän sig själv och sin inställning till livet den senaste tiden. Hon satt här i soffan och var vingklippt och fattig. Jag sa att jag höll med och så bredde vi limpmackor med smör och ost och drack Oboj och då sa hon att det var precis som att komma hem till mamma och få tröst och en hand på axeln som säger att det ordnar sig. Hennes uttalande har gällt för mig med i sommar, åtminstone med den här bloggen som jag struntat fullkomligt i (det är roligare att ligga i Vasaparken och sola) men tänkt damma av så fort löven gulnat.

De har börjat göra det nu. I dag glödde de i höstsolen.

Det är något visst med hösten ändå - jag gillar att den är här. Det händer något med ambitionen att vara sentimental och pretentiös med pennan – och nog ska jag ta vara på det alltid.

Men ingen raljerar om hösten som Rabbe Enckell:

höstens stelhet smider
sitt vapen tätt intill gräset
och frukten hänger vid grenen
i länkar som sågas av vinden -
bortåt det tysta går tanken
bortåt det inre går vägen


Sådärja. Då är vi igång igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0