Jag fyllde 28 i dag.

 – Hur känns det att bli så gammal? frågade man. 

 

– Bra, svarade jag, men 28 är lite för lite ändå. Jag kan tänka mig att fylla 30 eller ännu hellre 40. Det vore något: gammal och klok och stabil. Nu har jag två bonusår, eller tolv, om så vill. 

 

Då skrattade man. 

 

Jag har också skrattat i dag. Det har varit en bra dag. 

 

Var på presslunch på Café Opera. Man hade invigning för nyrenoverade lokaler med urgamla anor. Under kristallkronorna log jag artigt och höll ryggen rak och drack lunchchampagne från Tattinger och åt plockmat som jag inte vet vad den innehöll men det smakade fint så jag svalde snabbt för att stoppa in nytt. Allt medan de gamla väggarna glodde och takmålningarnas bebisänglar tittade långt ("Vad gör du här? Dra hem till Torvalla By, din jävel) men det var min dag i dag så jag struntade i dem och tog backning utan att skämmas.

 

Att fylla år i Facebooktider är humor. Jag har grattats av fler än jag orkar räknar upp – fler än på det största av min barndoms födelsesagskalas (som trots allt lockade med fiskdamm och varmkorv med bröd och bara ketchup). Jag har grattats av personer jag saknar och personer jag träffar varje dag. Jag är mycket tacksam. 

 

Och sms har jag fått. Så här har de kunnat se ut:

 

"Men knulla också jag höll på att glömma! Grattis broder. Hoppas du haft en förträfflig dag än så länge, blir det tårt/film kalas hos dig? Vad önskar herrn i gåvor?"

 

"Ha den äran på F dagen gubbstrutt! Stort grattis kram från XXX"

 

"Grattis på födelsedagen. Pratade med din pappa härom dagen. Han är stolt över dig. Det ska du veta."

 

"Idag är ingen vanlig dag. Din speciella dag. Du ska få en gåva av mig, ett födelsedagsXXX nästa gång vi ses. PUSS". 

 

"Hej babylicious! Grattis på din dag! Ledsen att jag inte skickat något kort. Hoppas det duger med världens största kram här ist! :) Puss och kram och hoppas nån annan bjuder på tårta när jag är så långt bort. Yours truly. Kram XXX". 

 

"Grattis på födelse dagen storebror. Fått nåt fint? Imårn gör ja sista fasen i teorin sen bokas d prov!". 

 

"Grattis min vän! Hoppas du haft en riktigt fin dag med tårta, champagne och fagra damer. Jag föreslår en öl nästa vecka? Kram XXX"

 

"Grattis STORJONT!"

 

Och så vidare. Jag är rörd av all denna uppmärksamhet. Men en del av mig får inte nog av bekräftelsen. En del av mig vill ha mer, men samtidigt vet jag inte vad jag ska göra med den och det får mig att vilja parafrasera Tranströmer. 

 

"Den här mannen får bekräftelse och bekräftelse som han kastar i gapet på tomrummet som smyger bakom honom": 

 

Och roligast av allt – till en present fick jag ett symboliskt grattiskort föreställande en räkmacka. Då tänkte jag på vad min gode vän Jesper sa den där sensommarkvällen för några månader sedan: 

 

"Man breder sin egen jävla räkmacka". 

 

Har man brett sin egen jävla räkmacka, med dill och citron och groft bröd, då kan man smaska högljutt och njuta av födelsedagar som dessa. 

 

Tack alla. 


Kommentarer
Postat av: Nea.

Hej! :D Skulle inte du kunna kommentera ett litet grattis i min blogg, min kompis fyller 18 idag^^

2008-10-16 @ 00:04:05
URL: http://neapeahh.blogg.se/
Postat av: Nicke Bolinder

Grattis!

2008-10-16 @ 00:15:54
Postat av: Alina

Grattis!! :)

2008-10-16 @ 00:19:52
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Nea.

Haha asså? :D Hälsa tillbaka då^^

2008-10-16 @ 00:24:29
URL: http://neapeahh.blogg.se/
Postat av: Nea.

Eller jag fattar nog inte. XD

2008-10-16 @ 00:24:59
URL: http://neapeahh.blogg.se/
Postat av: Juicy

Grattis :D

2008-10-16 @ 00:38:18
URL: http://paparazzi.webblogg.se/
Postat av: Jonathan

Tack ska ni ha!



(undrar varför det står 0 kommentarer?)

2008-10-16 @ 11:20:38
Postat av: nanne

återigen ett fantastiskt inlägg, mycket härlig läsning!

grattis igen hoppas den där förbannade räkmackan smakar!

2008-10-16 @ 18:53:14
Postat av: Emma

Jag är helt såld. Din blogg är fantastisk.

Det låter som att det blev en riktigt fin födelsedag.

Vi ses på måndag hoppas jag?

2008-10-17 @ 15:18:00
URL: http://chipashoy.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Stort tack Emma! (för bekräftelsen, haha).



Jag ses gärna på måndag! kram J

2008-10-17 @ 16:36:46
Postat av: Basse

Vad ska man säga? Världsklass!!



Hoppas du fortsätter med ditt bloggande. njuter var gång jag läser något av¨alla dina inlägg. otroligt underhållande.



Syns vi kanske på larys i jul!



Ha dée

2008-10-18 @ 00:16:19
Postat av: Emma

Grymt. Barrunda på Rörstrandsgatan!

2008-10-18 @ 18:52:26
URL: http://chipsahoy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0