Chokladmousse och saknad

Sitter på tåget från Gävle; har nyss tillryggalagt en legendariskt trevlig helg med helpansion hos en fantastisk vän och dennes blivande och lika fantastiska fru. När vi nyss kramades hejdå på perrongen hade jag slut på superlativ. Så trevligt har jag haft det i helgen. 

 

Inte konstigt: Jag har matats med öl och vin och Kreolskans mustiga gryta och hemgjord chokladmousse så god att jag garvade och så blev det 18-årig whisky och gin & tonics och rom & cola och oj oj oj och tacos och fajitas och fan och hans moster. Som vi ätit. Vi har fan ätit och druckit som vore vi högljudda gamla romerska kejsare som just vunnit ett episkt slag om något antikt kungarike. Det var en sån matfest, fast minus vindruvor, homosex, kaftaner och bägare i mässing. 

 

Nåväl. Jag tänkte bekänna en sak. 

 

Vännen jag hälsat på har sitt på det torra, så att säga: han ska alltså gifta sig med sambon; de bländas i varandras närvaro, de har en Volvo och en bostadsrätt och en mops som heter Ernest och massor av porslin och ett fint sovrum och mer köksredskap än morsan och en hemtelefon som ringer då och då. 

 

Det kan få mig att fundera. 

 

Ibland händer det jag att jag saknar det där. Ibland, men inte längre lika ofta, händer det jag att jag saknar en viss person som jag kunnat haft allt det där med. Det kan hända när jag blundar. Då kan saknaden smyga sakta sakta som tösnö efter ryggen för att kort därpå smälta bort och så blir det bra igen. Och det kan hända när jag hälsar på vänner med sitt på det torra. Det kan komma när de gnabbar om att flytta bilen eller fipplar med sitt gemensamma Ica-kort kopplat till deras gemensamma budget. Då kan saknaden slå till med isande klarhet och braka undan golvet under fötterna och så trillar jag så det suger litet i magen. 

 

Det hände i helgen, mitt i all festyra, men jag trillade bara för ett ögonblick för plötsligt sa min käre vän: 

 

"Det finns en till chokladmousse. Ska du ha?"

 

Och så garvade jag igen.


Kommentarer
Postat av: mulan

jag måste fråga om du gillade mopsen?

jag har alltid velat ha en sån. tycker du att jag borde slå till mån tro?

OCH så vill jag har chokladmousse med kaftaner nästa gång jag kommer! hej hå farbror blå.



och just det en sak till... obligatorisk närvaro på 1900 nu på torsdag.

puss bro ho!

2008-10-27 @ 22:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0