Back up av Gud.

Jag och en god vän möttes upp för att sparka i höstlöven på Söder i dag. Och gula löv, fint sällskap och sentimentala söndagssinnen brukar locka fram Det Goda Samtalet.

 

Jag testade en teori där vi satt på en parkbänk, alltmedan kvällssolen segade sig ned, kylan bet till och strömmen av flåsande joggare aldrig sinade. Teorin är knappast kliniskt bevisad på labratorier i Schweiz. Man kan säga att den har gått rätt ofiltrerad från spontan idé till min mun och den låter ungefär så här: 

 

"Har du tänkt på hur glada och trygga alla nygifta och förälskade ser ut? Deras ögon lyser. De är odödliga, och det är för att de alltid har någon där hemma som väntar och alltid tror på dem – oavsett vad de gör har de sin back up. Man behöver inte tro så så mycket på sig själv om man vet att man alltid är safe, alltid har någon som gillar en oavsett prestationer eller humör. Vi behöver lagsporten, nära relationer och - religion. Inte minst religion. Kolla på de religiösa: kolla på deras ögon: odödliga, glada, trygga. Ögonen lyser. Varför? För att de har back up av Gud. Vem fan skulle inte vara glad och trygg och stark om man har back up av honom, liksom. "

 

Sen la jag fram min syn på religion och sa något i stil med att Jesus säkert var en skön, street smart kille med schyst skägg och som sa en del bra saker – men lite före sin tid och därför stenades för det. Därefter har en massa skojare gjort honom till en mystisk herre som kunde trolla och gå vatten. 

 

Hur som helst. Jag fick medhåll och så bestämde vi oss för att det kanske inte vore så dumt att sluta upp i någon sekt ändå. Pingsförsamlingen Harvest Center i Stockholm ska tydligen vara en höjdare för unga och vilsna som oss. 

 

För lite back up av Gud, alltså. 


Kommentarer
Postat av: p. emanuel backlund

eftersom du själv har yttrat nedanstående ord är du min gud jonathan.



"jag tror på mig själv"

2008-10-13 @ 23:03:32
URL: http://cheesybastard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0