Min far är en horisont.

Som en blixt slog det ned genom dimman – det oväntade glädjeruset.

Jag hade lämnat hemmet för en promenad till biblioteket; gäspade mig genom den transparenta februaridagen vars palett gick i tusen nyanser av grått. Gick med dimman i huvudhöjd; träden tonade fram som stela, jättelika insekter. Och då – ett burr i fickan, en syntetisk melodi. Tog fram mobilen: Pappa.

– Tjena grabben!
– Men tjena gubben!

Min pappa bor i Jämtland och är min idol och den coolaste person jag känner. Han hade varit på squash-cup i Linköping och satt nu på tåget som stannat till vid Stockholm central.

– Är du hemma? frågade han. Vi rullar från centralen om två minuter och om du går ut på balkongen så kan vi vinka till varandra, fortsatte han.

– Jag har redan gått hemifrån, men jag kan gå tillbaka och vinka från vägen nedanför huset, sa jag.

Och så stod jag där vid vägen nedanför huset och väntade med farsan i luren. Vi sa inte så värst mycket, utan lät telefonlinjens digitala sandstorm ljuda i våra öron tills tåget började rulla.

– Nu åker vi!

Farsan var ivrig.

– Vi åker nu... Nu ser jag Stockholm Vatten... Nu kommer de där nybyggda hotellen... Nu ser jag tegelhus! Nu kommer Bonnierhuset! Och! Och... Nej! Jävlar! Nu har vi åkt förbi!

Hans röst nästan sprack av besvikelse innan jag flikade in:

– Nej! Nu ser jag tåget. Nu ser jag tåget! Ni kommer nu, ropade jag i luren, där jag stod bakom ett stängsel.

Så kom tåget gnisslandes genom den genomskinliga februaridagen i tusen nyanser av grått. Och bakom en av fönsterrutorna stod han, min far, 30 meter bort, med den ena armen med luren mot örat och den andra hejdlöst viftande. Han viftade som bara en älskande far kan vifta, och läpparna – de formade ett skratt varmt som solrosorna han odlar (och skänker bort) om somrarna, och sedan formade de orden "hej! hej! hej!" som efter en halv sekunds fördröjning nådde mitt öra. Som jag skrattade. Som jag log och hejade tillbaka. Jag nästan sprack av ivern som rågade mitt bröst.

Några sekunder senare var det över. Tåget bleknade bort i tusen nyanser av grått och vi kom till våra sinnens fulla bruk och kanske kände vi oss lite fåniga, min far och jag,så vi sa hej då lite snabbt så där.

Själv harklade jag mig och satte ned händerna i jackfickorna och vände om. Lätt i sinnet gick jag i plötslig nedförsbacke mot biblioteket; log mot förbipasserande som om jag visste värsta hemligheten. Allt tack vare farsan, som plötsligt varit så nära men ändå så långt borta –

och nu förvandlades till den horisont han alltsomoftast är.

Kommentarer
Postat av: Moa

..och nu ler jag också.

Fint Jonathan!

2009-02-08 @ 17:22:41
URL: http://vainvein.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Ha ha.



Tack Moa. Du skulle träffa farsan, så jävla rar. Vinka liksom.

2009-02-09 @ 17:13:59
Postat av: Anna



Så jävla kul!

Kan verkligen se ivern hos er båda! Ha ha ha ha. Sjukt roligt baby!

2009-02-10 @ 18:19:44
URL: http://annaekberg.blogg.se/
Postat av: Fly

Men va fan! Skriv en bok! Korta kåserier över livets förgänglighet och betydelsen av små ting. Du har det mannen!

2009-02-11 @ 14:43:11
Postat av: Emma

åh så fint, jag sitter här på andra sidan jorden med tårar i ögonen. dels för att du skriver så jäkla fint men även för att jag vet att det kommer att dröja två år innan jag återser mina egna päron.

hoppas allt är bra med dig.

2009-02-12 @ 04:18:36
URL: http://chipsahoy.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Om ni visste hur glad jag blir av era kommentarer. Tack.

2009-02-12 @ 21:26:57
Postat av: Claes

Stor beundran hyser jag för dig min fina, fina kompis!

2009-02-15 @ 09:50:09
Postat av: Kajsa

Du är duktig Jonte! Som en liten poet eller något åt det hållet i en ganska lång killes kropp.

Och det här får mig att tänka på min pappa. Som faktiskt ringde mig i veckan när jag var i Stockholm. Han var ocksp på centralen och ville säga hej. Eller vinka. Men jag missade samtalet. Så var han också en horisont. Eller bortom det. Men han fick hämta mig på flygplatsen på Frösön sedan och då vinkade vi en del. För att kompensera kanske.



Grattis till tvåsamheten förresten! Roligt roligt roligt att du hittat en av två delar i din "rubriktext" på bloggen. Det är dig väl unt. Du, mannen med kräftkalsongerna.

2009-02-15 @ 17:38:03
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Anonym

ah, jeg liker dette!

2009-02-19 @ 22:05:39
URL: http://karolinelever.blogg.no
Postat av: Ekan

Din far har alltid varit cool. En av mina idoler ocksa!

2009-02-20 @ 15:14:28
Postat av: Sanna B

Det där var fint. Himla fint faktiskt.

2009-04-26 @ 23:51:42
Postat av: Maria Flink

Så enkelt och vackert...blev tårögd...din farsa alltså...Underbart!

Blev glad av att läsa din text...

Hälsn Från Jämtland!

Maria

2009-05-02 @ 08:25:11
Postat av: Jonathan L

Tack så väldans mycket för fina ord, och för att ni tittar in här. Ledsen att bloggen gått på grund, ska göra ett krafttag som det lider. Hoppas sommaren ler mot er!

2009-05-03 @ 03:38:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0