L som i Leijonhjärta.

Det har hänt att jag fått komplimanger.

De är alltid härliga att få. Topp fem av alla komplimanger jag fått har jag sorterat in på ett särskilt ställe i hjärtat. Från a till ö står de där jämte "vanliga" minnen från barndomens allra finaste – där finns också pappas röst när han Bengt Magnussonbrummar sig genom Bamsetidningen innan det var natti natti för undertecknad och den där skinande BMX-cykeln i blått och silver som min mor hade rullat in på natten och nu stod i morgonljuset på mitt pojkrumsgolv på min tioende födelsedagsmorgon. Och så vidare.

Nåväl. Det här är en komplimang och den har jag sorterat in under bokstaven "L".

Den här, den allra finaste komplimang jag fått, kom från en man som erhöll ekonomi för prata med mig. 700 kronor i timmen. Bara en sån sak. Och det här var bara något år sedan. Ändå satte sig orden. De kom från min terapeut vars mage brukade kurra och som hade varma ögon och som jag hade en bra kontakt med och som alltid hade sina barfotafötter avväpnande upplagda på en fotpall. Ha sa det strax efter ett sånt där aha-ögonblick som gör att man "kommer någon vart" i terapin.

Han lutade sig mot mig och sa: "Jonathan Leijonhjärta". Han väntade, tittade med ögon snälla som hos en bondhund och fortsatte: "du har ett leijonhjärta, du".

Jag försökte få ut ett svar men ljudet som mina läppar lät fly var av otydbar natur. Var det ens en komplimang? Jag visste inte.

Nu tolkar jag den som en komplimang.

Så. Jag tänkte att den här komplimangen får sätta namn på den här min allra första blogg. Jag vet inte hur den kommer att sluta, eller om det ens blir något fler inlägg. Men när jag läser raderna ovan, innan de ska postas, känner jag på mig att orden säger en del om vad bloggen kan komma att bli: Sentimental och utelämnande.

Sentimentala och utelämnande ord är ju lättast att plita ned - fråga alla andra (host!) stora poeter.

Men förhoppningsvis blir den lite kul också.

Vi säger så.

Kommentarer
Postat av: p. emanuel backlund

äntligen. nu får jag följa mina favorittankar av en av mina favoritmän. lycka!

2008-09-17 @ 00:02:12
URL: http://cheesybastard.blogspot.com
Postat av: Moa

Vad härligt det kommer bli att få läsa din blogg, jag tycker om hur du skriver Leijonhjärta.

2008-09-17 @ 00:36:17
Postat av: Jonathan

Tack för det kära vänner! Ni är för härliga.



Puss.

2008-09-17 @ 16:33:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0