Jag surfar ekonomi och försöker se chef ut

Som jag kanske nämnt tidigare pratade jag ekonomi med farsan i våras:

"Grabben", sa han, "jag har aldrig gjort en bra affär och det kommer inte heller du att göra."

Du ska få se, tänkte jag som hade stora planer. Jag skulle ju börja ett nytt liv; tänka på framtiden; spara och så. Så jag köpte fonder för pengar som i min värld är en förmögenhet. 

Det blev Ryssland och Östeuropa. 

Det var för tre månader sedan. 

Nu sitter jag här i min kavaj på ett tåg till Gävle; surfar ekonomi på E24.se och försöker se lite chefig ut.



Bra där farsan. 

Kommentarer
Postat av: Anders Trapp

Vad tror du Jonte, är det nu man ska gå in med kapital i Ryssland? Eller är det för tidigt? Hur tänker du?



Vår vän David tipsar dig att investera i begravningsbranschen. Han menar att då kommer folk sluta dö, häpp!

2008-10-25 @ 15:57:58
Postat av: Jonathan

Haha... tack för din fråga Anders.



Jag tycker absolut att det är köpläge nu. Men - kom ihåg att aldrig handla för pengar du inte har. (De som har redan har pengar kan vara de stora vinnarna nu i finanskristider). Det är en bra tumregel att alltid ta till när det handlar om investeringar!



Har du pengar tycker jag inte att det är för tidigt. Det är "rea" på börsen just nu, och du kan få vad vi i branschen brukar kalla för "hävstångseffekten". Dvs mkt andelar för lite pengar.



Hoppas du är nöjd med svaret!

2008-10-26 @ 12:25:26
Postat av: Anders Trapp

Tack för ett bra svar Jonathan.



Men är det inte så att "hävstångseffekten" innebär att värdet på en warrantinvestering ändras mycket mer än en investering i den underliggande aktien när aktiens kurs stiger eller sjunker?

2008-10-26 @ 19:14:50
Postat av: Jonathan

Jag förstår var du vill komma. Men det måste inte vara så.



En warrants pris brukar delas upp i realvärde och tidsvärde. Realvärdet är skillnaden mellan lösenpris och aktiekurs, dvs vad warranten skulle betala ut om den förföll omedelbart.



Med andra ord: för god likviditet måste man inte göra som de säger på tv:



"sitta lugnt i båten".



Hoppas du är nöjd med mitt svar.

2008-10-26 @ 22:41:01
Postat av: Jonathan

En sak till:



Ett alternativ kan vara att sätta upp ngn utlandsstuktur för ditt kapital framöver...kanske via Luxenburg eller Malta.



Lycka till!

2008-10-26 @ 22:43:28
Postat av: Anders Trapp

Nu är köpet klart. Det känns som jag hittade helt rätt efter dina goda råd. Och det stämmer. Det är verkligen "rea" på börsen nu!



Jag hade dock ett annat tänk än dig kring var jag placerade min pengar, men av någon anledning känns det ändå bra.

2008-10-29 @ 22:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0