"Jag vill bara ha det jävligt gött"

En av mina bästa vänner satt i min soffa för en vecka sedan. Han hade packat gitarren och drömmarna och ombyte för två månader och bar på en karneval av förväntningar. Han skulle resa till USA morgonen därpå för att leva myten som på film och stå på scener och spela sin musik för någon krona här och där. Som han hade längtat. Som han längtade. Han satt i min soffa och sken med sin härliga värmländska: 

 

– Det är en jävla klyscha: att åka dit med en gitarr. Det ska vara helt kravlöst. Jag vill bara ha det jävligt gött!

 

Han skrattade så hjärtligt att vi spolade upp en Famous Grouse till, för det var det värt, och så skålade vi och sen tog vi kanske en till för allt var så jävla härligt och sen sa vi god natt och hej då och lycka till med allt och rock on och allt det där. Han försvann med sin packning medan det fortfarande var mörkt, men lyste säkert upp hela St Erikplan på sin väg till tunnelbanan. 

 

I går pratade jag med vännen med drömmarna. 

 

Han var hemma i Värmland. 

 

Fascistisk tullpersonal hade grillat honom, skrämt iväg karnevalen och skickat hem min vän på nästa hemvändande flyg till Arlanda. I USA får man tydligen inte spela musik för någon krona här och där.

 

"Jag vill bara ha det jävligt gött".

 

Jag blev stum. 

 

 

-----

 

Läs hans historia på http://www.claescleeve.blogspot.com/ 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0